Wij staan voor u klaar tijdens het hele aankoopproces
- Home
- Laatste nieuws
- Investeren
- Onze projecten
- Wij staan voor u klaar tijdens het hele aankoopproces
Terug naar al het laatste nieuws
Wij staan voor u klaar tijdens het hele aankoopproces
Uw tevredenheid is onze prioriteit. Wij combineren rentabiliteit met zekerheid, zodat u onze beste ambassadeur wordt.
Of u nu een appartement wil kopen om erin te wonen of als investering, wij hebben slechts één doel voor ogen: u in het hele aankoopproces van uw appartement te begeleiden, vanaf het eerste contact met ons verkoopteam tot aan de overhandiging van de sleutels van uw woning.
Wij hebben duidelijk 6 belangrijke fases gedefinieerd zodat de aankoop van vastgoed altijd perfect verloopt.
Uiteraard staan wij u bij in al deze fases.
-
Ondertekening van het reservatieformulier
U heeft met ons contact genomen omdat een van onze projecten u interesseert…
Onze projecten
U vindt al onze projecten op de website www.agresidential.be. Elk project heeft eveneens een eigen website en pagina op Facebook om al het nieuws per project te kunnen volgen.
Al onze woningen zijn nieuw. De aankoop vindt plaats op basis van plannen onder het juridische stelsel van de Wet Breyne zolang het gebouw niet afgewerkt is. De Wet Breyne biedt een brede bescherming aan de koper van een woning. Deze wet staat erom bekend van “dwingende kracht” te zijn. Dit betekent dat de wet verplichte bepalingen oplegt. Het btw-stelsel van 21% op de bouwwaarde is van toepassing op alle nieuwe woningen. Er moeten ook registratierechten op de waarde van de grond en notariskosten betaald worden. Naast deze kosten biedt een investering in een nieuwe woning echter vooral grotere garanties, zoals een aanzienlijke vermindering van de lasten omwille van betere energie- en technische prestaties en het feit dat er geen werken gepland moeten worden.
Ons team
Wanneer u naar het nummer 02 226 23 00 belt, komt u eerst in contact met onze verkopers (Sales Consultants). Zij verstrekken meer informatie over de woning waarin u geïnteresseerd bent, geven u raad en beantwoorden uw vragen. U kan ook uw financiële mogelijkheden met onze verkopers bespreken. Zij kunnen u helpen om ze correct in te schatten zodat u een realistisch budget kan bepalen op basis van uw financiële inkomsten en uw persoonlijke inbreng.
Indien u nog steeds geïnteresseerd bent en u een woning wenst te reserveren, volstaat het met de verkoper een reservatieformulier te ondertekenen. U kan daarin een opschortende voorwaarde, voor het verkrijgen van een lening, opnemen zodat u met volledige gemoedsrust de beste bankoplossing kan kiezen.
-
Ontvangst van de onderhandse verkoopovereenkomst
U en uw notaris ontvangen een ontwerp van de onderhandse verkoopovereenkomst
Deze onderhandse verkoopovereenkomst vermeldt alle eigenschappen van de woning maar ook:
- de verkoopprijs (met de opdeling tussen grond, bouw, bijkomende kosten),
- het plan van het appartement en de ondergrondse verdieping (kelders, parkeerplaatsen),
- de basisakte van het gebouw (en bijlagen),
- het voorschot,
- de geschatte periode tot de oplevering, uitgedrukt in werkdagen.
De onderhandse verkoopovereenkomst is een vaste en definitieve verbintenis tot aankoop.
Aarzel niet uw vragen te stellen aan de verkoper die u ontmoet heeft bij de ondertekening van het reservatieformulier. Hij blijft uw contactpersoon tot de ondertekening van de authentieke akte.
-
Ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst
De onderhandse verkoopovereenkomst maakt de verkoop definitief
Wanneer alle partijen het eens zijn over de bepalingen en voorwaarden van de onderhandse verkoopovereenkomst, leggen we met u een datum vast voor de ondertekening ervan.
Concreet houdt dit ook in dat u een voorschot betaalt van 5% van het totaalbedrag (exclusief belastingen) via overschrijving van uw persoonlijke bankrekening naar die van de notaris. Het bedrag wordt geblokkeerd tot de ondertekening van de authentieke akte. Op deze manier worden de twee partijen beschermd: u bent zeker dat het bedrag niet verdwijnt en de verkoper is zeker van uw engagement.
Uw kredietdossier met uw bankinstelling wordt ook op dit moment afgerond.
U moet een rentevoet (vast of variabel) en de duur van de afbetaling (tussen 8 en 30 jaar) kiezen.
Vaak is het interessant om een groter bedrag te lenen. Op die manier behoudt u uw eigen vermogen en kan u dat gebruiken voor andere investeringen of om eventuele toekomstige kosten te dekken.
U moet een financieringsdossier samenstellen. Dit bevat in het algemeen:
- uw reservatieformulier en de ondertekende onderhandse verkoopovereenkomst,
- bewijs van uw maandelijkse inkomsten,
- uw laatste aanslagbiljet,
- bewijs van persoonlijke inbreng.
Indien u een opschortende voorwaarde in verband met de lening in uw reservatieformulier opgenomen had en u geen krediet toegekend krijgt, krijgt u uw voorschot terug. U dient ons van deze weigering op de hoogte te stellen in de maand na de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst.
Wat de verzekeringen betreft, dient u meestal een schuldsaldoverzekering te nemen voor de afbetaling van uw lening bij overleiden.
Voor een nieuwe woning in mede-eigendom moet u geen brandverzekering voor het gebouw nemen. Een verzekering voor de inboedel volstaat na de oplevering.
-
Ondertekening van de verkoopakte
Een termijn van maximum 4 maanden tussen de verkoopovereenkomst en de verkoopakte
In deze periode kan u uw hypothecaire lening krijgen, aangezien de door de bank toegekende rentevoet gewoonlijk vier maanden geldig is.
Indien u geen lening krijgt, loopt u het risico om het voorschot dat u bij de onderhandse verkoopovereenkomst gestort heeft te verliezen. Het is dus belangrijk om een clausule in de onderhandse verkoopovereenkomst op te nemen dat de verkoop enkel plaatsvindt indien u een lening krijgt.
Onze notaris stelt in samenwerking met uw notaris de authentieke akte op. Er wordt een afspraak vastgelegd voor de ondertekening ervan in functie van de beschikbaarheid van de partijen.
De afspraak voor de ondertekening van de authentieke akte vindt plaats bij onze notaris. Uw notaris en onze commerciële directeur zijn hierbij aanwezig.
Deze ondertekening geeft rechtszekerheid aan de krediet- en verkoopactiviteiten.
Het verlijden van de authentieke akte wordt voorafgegaan door de registratie van uw hypothecaire lening indien u er een aangaat. U betaalt op dat moment ook de notariskosten.
Na de ondertekening ontvangt u de factuur van de akte. Overeenkomstig de wet Breyne betaalt u op dat moment alles wat reeds bestaat: de grond en de op dat moment reeds opgetrokken bouwwerken (de 5% die reeds als voorschot betaald werd bij de onderhandse verkoopovereenkomst worden in mindering gebracht).
U betaalt de verschillende schijven naarmate de werkzaamheden vorderen, in afwachting van de oplevering van uw woning. Bij elke factuur voor een schijf moet een attest van de architect toegevoegd worden.
Wanneer u een hypothecaire lening heeft, betaalt u enkel de interesten op de door de bank geleende bedragen.
-
Opvolging door de Key Account Manager
De Key Account Manager laat u zien hoe u uw afwerkingen kunt kiezen
U ontvangt dan de contactgegevens van de leveranciers (per e-mail of per post) die u kan bezoeken en die u begeleiden in uw keuze van afwerkingen, sanitair en de keukeninrichting.
Er wordt vervolgens een afspraak vastgelegd met de Key Account Manager om uw keuzes te analyseren en de eventuele impact ervan op de configuratie van uw appartement te bespreken.
De Key Account Manager geeft u eveneens alle nuttige informatie over de technische installaties in uw appartement (verwarming, ventilatie, sanitair, elektriciteit).
Na deze bijeenkomst ontvangt u het bijgewerkte plan en een eventuele afrekening voor de aanpassingswerken.
-
Opvolging door de Technical Client Manager
De Key Account Manager draagt dan over aan de Technical Client Manager
Zodra u uw bestelling voor inrichtingen en werkzaamheden hebt geplaatst, zal de Technical Client Manager per e-mail contact met u opnemen. Hij is verantwoordelijk voor de opvolging van de werf en de oplevering van de woning.
De taak van de Technical Client Manager bestaat erin om samen met u de werf te bezoeken. Tijdens dit werfbezoek kan u uw appartement in de afwerkingsfase zien.
Wanneer het gebouw af is, nodigt de Technical Client Manager u uit om over te gaan tot de voorlopige oplevering. Er wordt een bezoek ter plaatse georganiseerd waarbij ook de aannemer en de architect aanwezig zijn. Daarbij wordt nagegaan of de werken correct uitgevoerd werden volgens de plannen en in overeenstemming met het lastenboek.
Er wordt een proces-verbaal van voorlopige oplevering opgesteld met alle punten die nog afgewerkt of verbeterd moeten worden binnen een met de aannemer overeengekomen termijn.
Zodra het proces-verbaal ondertekend is en de laatste 5 procent betaald, ontvangt u de sleutels van uw appartement. De standen van de gas-, elektriciteit- en watermeter worden eveneens genoteerd. De nutsvoorzieningen worden dan aan u overgedragen.
Ten vroegste 12 maanden na de voorlopige oplevering ontvangt u een uitnodiging om het verslag van de definitieve oplevering te ondertekenen. Dit houdt in dat de werken uitgevoerd zijn.